Dunabogdányi Általános Iskola és
Alapfokú Művészeti Iskola

MENÜ

EFOP-3.2.15-VEKOP-17-2017-00001

A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása

A projekt leírása az Oktatási Hivatal honlapján

"Az EFOP-3.2.15–VEKOP-17–2017-00001 azonosítószámú „A köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési és digitális fejlesztések, innovatív oktatásszervezési eljárások kialakítása, megújítása” című kiemelt projekt keretében meghirdetett nemzetközi tanulmányutak célja, hogy a résztvevők a köznevelési intézmények digitális átállását támogató digitális pedagógiai módszertani megoldásokat gyűjtsenek, és azok hazai implementációjának lehetőségeit megvizsgálják.

A tanulmányutak keretében a kiválasztott intézmények 3-3 főt delegálhatnak a 12 fős pedagógus csoportokba, amelyek általános és középiskolákat látogatnak, külföldi szakértők előadását hallgatják meg, eszmecserét folytatnak velük, workshopokon vesznek részt. Az iskolalátogatások során feltérképezik azokat – a digitális technológia oktatási alkalmazását érintő – módszertani megoldásokat, amelyek Magyarországon is megvalósíthatók, elterjeszthetők. A látottak feldolgozását segítik az utazást kísérő hazai szakemberekkel folytatott megbeszélések, a számukra összeállított szempontsorok, amelynek segítségével a tanulmányutat dokumentálniuk kell."
Forrás: https://dpmk.hu/2018/09/21/uj-informaciok-nemzetkozi-tapasztalatcsere-programra-palyazok-szamara/


 

2018. júniusban pályáztunk, és lehetőséget kaptunk a fenti címben szereplő Európai Uniós projektnek a keretében a Finnországi Helsinkibe utazni egy tanulmányútra. A lehetőséget a Vekop 7.3.3 projektben való részvételünk miatt nyertük el, ugyanis az út célja a finn oktatási rendszer tanulmányozása. A tanulmányúton részt vett az intézmény vezetője, a helyettese és az informatika tanár. Elsődleges cél a finnországi iskolák módszereinek a megfigyelése, különös tekintettel a digitális technika alkalmazására, a tanulásszervezési eljárásokra.

A részvétel célja, hogy inspirációt merítve az ott látottakból hazatérve egy mini projektet dolgozzunk ki, mely az iskolánkban megvalósítható, a digitális oktatás fejlődését szolgálja.

Időpont 2018. október 29-től 2018. november 1-ig.


 Finnországban jártunk

Iskolánkban az utóbbi években sikerült több olyan folyamatot elindítani, melynek révén mind tárgyi feltételekben, mind szakmai téren sokat fejlődtünk. Főbb szakmai céljaink között említhetném a pedagógusok módszertani eszköztárának folyamatos bővítését, az együttműködésen alapuló diák-pedagógus kapcsolat kialakítását, és legújabb célként a digitális oktatás fejlesztését.

Miért a digitális oktatás?

Nyilvánvaló, hogy a mai gyerekek igénylik a változatos, érdekes feladatokban, szemléltetésben gazdag tanórákat. A Közép-magyarországi régió azonban az elmúlt időszakban, például a 2014-2020-as EU fejlesztési ciklusban – fejlettsége okán - kimaradt azokból a pályázatokból, melynek köszönhetően más régiók iskolái robbanásszerű fejlődésen mentek keresztül. Ezen értem az épületekben, a felszereltségben, digitális fejlesztésekben elért eredményeiket. Mihozzánk, csak némi hazai forrás jutott, digitális fejlesztésre még az sem. A kormányzat is érezte a nagy leszakadást, ezért a 2017/2018-as tanévben kaptunk laptopokat, kivetítőket, tableteket, melyek révén elindulhattunk a digitális sztrádán.

Ezzel azonban nem elégedtünk meg, hanem szerettünk volna még többet és sikerült is a tankerület három iskolájával közösen egy pályázatba bekerülni, melynek címe: Digitális környezeti nevelés a a Váci Tankerületi Központ intézményeiben. Ennek köszönhetően több mint 5M forint értékben rendezhetünk be iskolánkban egy új Samsung digitális tantermet, valamint 15 pedagógus kolléga, (majd a fél tantestület) részesül majd képzésben. Ezeken elsajátíthatják az eszközök használatán túl a digitális tananyagok alkalmazásának lehetőségeit. Vállaltuk, hogy így megszerzett tudásunkat, tapasztalatunkat megosztjuk részben egymással, a környező intézményekkel, valamint a világhálóra feltöltve számtalan pedagógussal. A pályázat már túl van az előkészítő szakaszon, rövidesen érkeznek az eszközök, ebben az évben megvalósulnak a képzések és a következő két évben alkalmazni fogjuk a tanultakat.

Hogy jön ide Finnország?

2018 augusztus végén láttuk meg a felhívást, hogy az ebben a pályázatban résztvevő iskolák három tagú delegációi szakmai tanulmányútra utazhatnak Angliába, vagy Finnorszába azzal a céllal, hogy az ottani oktatási rendszert tanulmányozzák. Mi Finnországot választottuk, és szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy bekerültünk. Elvárás volt, hogy az intézményvezető részt vegyen és társaimnak Lévai-Tóth Zsuzsanna igazgatóhelyettest és Biczák Orsolya informatika tanárt választottam. Ők lesznek az irányítói a saját digitális pályázatunknak.

Az őszi szünet első napján repültünk Helsinkibe és négy napot töltöttünk ott. Az út során a szervezők minden költségünket állták. Már előzetesen tájékozódtunk, hiszen a finn oktatási rendszert a PISA mérések alapján az egyik legjobbnak tartják a világon. Sok cikket áttanulmányozva arra készültünk, hogy nyugodt, kiegyensúlyozott, mondhatni laza iskolai légkörrel fogunk találkozni, elégedett pedagógusokkal, és jól felszerelt iskolákkal. Amit láttunk azonban még az előzetes elvárásainkat is felülmúlta.

A finn oktatási rendszer nagyon demokratikus, nincs korai szelektálás, nincsenek elit iskolák, mindenki hozzájut a legjobb színvonalú állami oktatáshoz. Az iskolarendszer egységes, 16 éves koráig mindenki a lakhelyéhez legközelebb eső kilenc évfolyamos általános iskolába jár, mert ahogy ők mondják „minden iskola egyformán jó”.

Nagy az iskolák és a pedagógusok szabadsága. A főbb célok kitűzésén túl, mindenki saját maga alakítja a cél eléréséhez szükséges utat. Talán a legérdekesebb, hogy ők már nem is tanításról beszélnek, hanem tanulás irányításról, ahol a tanár csak segíti a tanulók tanulási folyamatát. Láttuk egy „mintaiskolát” ahol a hatodikos matematika órán a gyerekek önálló tanulását a pedagógus tényleg csak segítette. A jobb képességűek többletfeladatokat kaptak, és önállóan dolgoztak, a tanárnak pedig volt ideje a lemaradókkal foglalkozni.

A tanulásnál nagy figyelmet fordítanak a motiválásra, elsősorban azzal, hogy megadják a választás szabadságát a diákoknak. A gyerekre van bízva, hogy egy bizonyos idősávon belül (kb. egy hét, később több) milyen eszközökkel, egyedül, vagy valakivel, valakikkel közösen, asztalnál, vagy a sarokban, netán a földön fekve sajátítják el a tananyagot. A pedagógus irányít, figyelemmel kísér, segít, ha kérik. Ennek kialakítása, az önállóság megszerzése hosszú folyamat, de azt mondják, a végén bőségesen megtérül a befektetett energia.

Mindenféle digitális eszközt használnak, részben új ismeret megszerzésére, de az írásbeli feladataikat is tableten, laptopon készítik el. Ezek az eszközök segítik a tanár munkáját is a gyakorlás, ismétlés során. Vallják, hogy a digitális eszközök nélkül a diákok nem lesznek felkészülve a munkaerőpiac elvárásaira, amelynek már szinte minden területe digitalizált.

Az egyéni előrehaladást különböző digitális appokkal, számtógépes programokkal követik figyelemmel. Hatodik osztály végéig nincs csak szöveges értékelés, teszteket, dolgozatokat nem írnak, sőt házi feladat sincs, vagy nagyon minimális. Ezt azzal magyarázzák, hogy aki a tesztekre, dolgozatra tanul, az nem ér rá az életnek tanulni. Az első komoly tesztet 16 évesen írják, ez a középiskolai felvételi.

Legfontosabbnak azt tartják, hogy a gyerek legyen gyerek, ezért az iskolában csak napi 4 órájuk van. Igaz, hogy a tanítási órák 75 percesek (pl.: 8:00–9:15, 9:30–10:45, 11:00–12:45, 13:00–14:15), a harmadik órát egy félórás ebédszünet szakítja meg. Minden diák ingyenesen kap ebédet az iskolai menzán, amit a legtöbben igénybe is vesznek, bár nem kötelező az iskolai étkezés. Délután pedig játszanak, sportolnak, vagy a családdal töltik az időt. Az iskola is kínál különböző többlet órákat, de ezeken a részvétel csak lehetőség, nem kötelező.

Természetesen láttunk új építésű, mindennel felszerelt hiper iskolát, és ez ugyan ámulatba ejtett minket, de ettől fontosabb az a szellemiség, ami ezekben a finn iskolákban van. Az, hogy volt merszük félretenni a tudásalapú oktatást és a gyerek teljes személyiségét fejlesztik, abban a tempóban, ahogy az számára ideális.

Ők így csinálják. Nem mondják azt, hogy ez az egyedüli megoldás, de biztosan kínálnak egyféle megoldásokat az oktatás világméretű problémáira. A PISA mérés egyelőre őket igazolja.

És egy kis érdekesség. Mielőtt elmentünk azt mondták vigyünk magunkkal jó állapotú zoknit. Nem igazán értettük miért, csak a helyszínen. A meglátogatott iskolákban a tanulók, felnőttek a bejáratnál leveszik a cipőiket és a belső terekben zokniban közlekednek. Csak lazán…..

https://www.youtube.com/watch?v=VbO-ZmEBCos

https://www.youtube.com/watch?v=AjcraT6kaH0

https://www.youtube.com/watch?v=XpfKwF4DDIQ

 Spáthné Faragó Éva

  • Magyar Falu Program Falusi Civil Alap
    2022-09-10 10:00:00

    FCA-KP-1-2021/4-001004 Községi családi nap-közösségépítés a pandémia után

    Forrás: https://dbiskola.hu/alapitvanyi-palyazatok/

  • Kréta E-napló
    2019-11-04 12:24:09

    A napló használatról az általános tájékoztató itt olvasható!


     

  • BMI pályázat 2018


     

  • ERASMUS+


     

  • Erzsébet táborok


     

  • Határtalanul
    2018-05-15 14:35:53


     

  • Online tanulás

    Hasznos oldalak a tanuláshoz, gyakorláshoz
    KICSIKNEK, NAGYOKNAK


     

  • ADÓ 1%

    1% az iskola alapítványának!

    1%

    A Dunabogdányi Iskoláért Alapítvány
    köszönettel fogadja az adóbevallások során felajánlott 1%-ot

    Adószám: 18216970-1-13

     


     

  • Már a Facebookon is! Csatlakozz!
    2015-10-23 17:27:17

    fac

     

     

     


Asztali nézet